5 teambuildingových aktivit, které postaví váš tým na nohy

5 teambuildingových aktivit, které postaví váš tým na nohy
22. květen 2017
Teambuilding už dávno neznamená výjezd do přírody podobný školnímu výletu a víkend zamlžený v alkoholovém oparu.

Nejenže si dnes můžete vybrat mnohem sofistikovanější a propracovanější aktivity, ale můžete se i spolehnout, že si účastníci odnesou z akcí víc než jen parádní kocovinu.


1. Síla výzev
Chcete-li, aby váš tým zažil během teambuildingu pořádnou dávku adrenalinu, vyzkoušejte hry inspirované Pevností Boyard. Účastníky čeká plnění zajímavých úkolů, během nichž budou muset společně i vlastními silami zdolávat nejrůznější překážky s důrazem na fyzičku, logiku, obratnost a trpělivost. Program v sobě spojuje vzdělávací teambuildingové aktivity, adrenalin, sport a divadelní stylizaci. Skladba aktivit záleží na cílech, kterých chcete teambuildingem dosáhnout.


2. City games
Objevování známých i neznámých zákoutí krásných historických měst, seznamování se s historickými fakty, pověstmi i pikantériemi a hlavně plnění netradičních úkolů v kulisách města ve stanoveném časovém limitu – to vše představuje teambuildingová aktivita Treasure Hunt. Výhodou programů tohoto typu je fyzická nenáročnost, která neznevýhodňuje ani jedno pohlaví a žádnou věkovou kategorii. Během honby za pokladem týmy plní úkoly, v nichž využívají své kartografické a orientační schopnosti, kreativitu, pozornost a soutěživost. Ti, kteří chtějí do akce zapojit i sportovní aktivity, mají šanci ve vybraných lokalitách (např. v Lednicko-valtickém areálu).


3. Kdo uteče, vyhraje
Únikové hry jsou dnes už fenomén, kterému propadli lidé po celém světě bez ohledu na věk a pohlaví.  O co jde? Skupina lidí je zamčená v místnosti, kde je umístěna řada šifer, hlavolamů, překážek a hádanek. Vyřešení těchto úkolů znamená získat klíč a dostat se ven, pokud možno v daném časovém limitu. Kouzlo hry umocňuje příběh inspirovaný například oblíbeným filmem (např. Hanební pancharti nebo Kmotr), knihou (např. Záhada hlavolamu), počítačovou hrou (Fallout)...


4. Novýma očima
Teambuilding vnímá řada pracovních týmů jako příležitost k posílení společenské odpovědnosti firmy. Pokud vás teambuilding s přesahem také zajímá, můžete se zapojit  různých mezinárodních projektů. Například do mezinárodního dne firemního dobrovolnictví Give & Gain Day, který letos připadl na 19. května. Je jen na vás, budete-li v rámci dobrovolnického dne uklízet zahrady a venkovní prostory zdravotnických či sociálních center, vymalujete-li pokojíčky dětí z dětských domovů, nebo se rozhodnete pomoci v odbornějších činnostech, které jsou vaší parketou. Netradiční formou pomoci jsou aktivity pořádané sociálním podnikem Pragulic, který umožňuje poznat a zažít svět lidí bez domova. Bezdomovecký teambuilding vás vystaví ultimátnímu pětiboji, v němž budete muset například prodat přímo na ulici věci nalezené v kontejnerech. Z jiného soudku je „neviditelný teambuilding“ - aktivity pořádané nevidomými a slabozrakými průvodci, během nichž otestujete sílu a limity vlastních smyslů.

5. Do it yourself
V době, kdy většina populace tráví svůj pracovní čas téměř výhradně vsedě a s očima přilepenýma k monitoru, je naprosto logická touha dělat občas něco také rukama, fyzickou silou, v pohybu… Stejně tak je příjemné vidět za energií, kterou jsme vydali, nejen hromady excelových tabulek, ale pro změnu také něco hmatatelného a trvanlivějšího. Na tomto principu fungují řemeslné teambuildingy, během nichž se naučíte pracovat s nářadím, se dřevem, s barvami, s designem…, abyste si mohli společně navrhnout a vyrobit například zařízení pro svou novou kancelář.

5 tipů pro úspěšný teambuilding
1.
Teambuilding je ideální pro skupiny od 6 do 12 účastníků. Při větším počtu je třeba skupiny dělit tak, aby nikdo nezůstal „v koutě“.
2.
Forma a téma by měly být přizpůsobeny věku, pracovní pozici, ale i společenskému statusu účastníků. Určitě není cílem zaškatulkovat např. manažera personalistiky jako „toho neschopného chlapa, díky němuž jsme prohráli v únikovce.“
3.
Cílem teambuildingových akcí není jen stmelení pracovního kolektivu, ale také řešení jeho neduhů (např. problémy v komunikaci, nedostatky v kooperaci jednotlivých členů, oslabená důvěra, neefektivní spolupráce z hlediska určeného časového horizontu, atp.). Aby teambuilding opravdu přispěl k vyřešení daných problémů, nemůže se obejít bez následné reflexe pod vedením odborného lektora. Ten pomůže účastníkům znovu si uvědomit a ukotvit, co se o fungování týmu dozvěděli, aby byli schopni si tyto poznatky přenést a využívat v běžné praxi.
4.
Nepodceňujte osobnost lektora. Vedete-li tým lidí do 35 let, bude v naprostém pořádku, bude-li je mentorovat lektor v podobném věku jako účastníci. U týmu, kde je skladba účastníků pestřejší a průměrný věk vyšší, ovšem může kouč, který sotva opustil školní lavice, působit jako problém.
5.
Udělejte svému teambuildingu správné PR. Rozešlete-li prostě jen hromadný e-mail s určeným místem a datem akce, pravděpodobně jím pár firemních introvertů, kteří neznají nic než oblek a kancelář, pořádně vyděsíte.

 

A. Martinková